Evenementenloket

Achtergrondafbeelding

Aan het evenementenloket worden organisatoren van een evenement op één plek geholpen met één handig allesomvattend aanvraagformulier. Na aanvraag kan de organisator opnieuw terecht bij het evenementenloket voor één globale goedkeuring van - afhankelijk van het evenement - een nachtvergunning, tapvergunning, erkenning als muziekactiviteit, verkeersreglement, plaatsen van borden langs wegen, enz.

Let wel: belangrijk is dat de ‘aanvraag voor een evenement’ tijdig ingediend wordt: minstens twee maanden voor de datum van het evenement.

Voor een groot evenement (vanaf 1000 personen in tent of open lucht / vanaf 1000 personen in besloten ruimte) moet de aanvraag drie maanden voor de datum van het evenement ingediend worden.

HERBRUIKBARE BEKERS

Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen verboden om plastic of andere wegwerpbekers te gebruiken tijdens evenementen. Ook voor niet-stedelijke evenementen is het vanaf 1 januari verboden om drank te serveren in wegwerpbekers, blikjes en plastic flesjes, tenzij de organisator een systeem voorziet dat minstens 90% gescheiden inzameling garandeert.

Herbruikbare bekers bieden een waardig alternatief. Ze verminderen de afvalberg, zorgen voor minder zwerfvuil en een propere eventlocatie. Limburg.net beschikt over 150.000 bekers die u gratis kan ontlenen. U betaalt enkel de reinigingskosten en de eventuele transportkosten. Voor het ontlenen van de bekers werkt Limburg.net samen met Festicup.

Meer informatie omtrent herbruikbare bekers alsook het aanvraagformulier om herbruikbare bekers te bekomen, kan u op deze pagina terugvinden.

Stad Bilzen is tevens voorstander van een duurzaam evenement. Zo zijn er in de bilding herbruikbare bekers voorzien.

Denk aan dit alternatief en maak uw events milieuvriendelijk!

 

Procedure

Een evenementenaanvraag indienen kan via volgende documenten:

  • aanvraag algemeen
  • aanvraag buurtfeest: voor een buurtfeest of straatbarbecue
  • aanvraag fuif, festival, optreden
  • aanvraag groot evenement: meer dan 1000 bezoekers

Invulformulieren:

  • nachtvergunning:
    In te vullen voor elk evenement dat langer duurt dan 01 uur 's nachts. Hiervoor dient een bedrag van 20 euro per nacht betaald te worden via bijgevoegde gegevens.
  • publiciteit:
    Aanvraagformulier publiciteit gemeentewegen (In te vullen voor het plaatsen van tijdelijke publiciteit voor een evenement langs gemeentewegen.)
    Aanvraagformulier publiciteit gewestwegen (In te vullen voor het plaatsen van tijdelijke publiciteit voor een evenement langs gewestwegen.)
  • doven straatverlichting:
    Aanvraagformulier doven straatverlichting (In te vullen voor het doven van straatverlichting bij een evenement.)
  • gratis vrijwilligersverzekering:
    Aanvraagformulier gratis verzekering provincie Limburg (In te vullen om gebruik te maken van de gratis verzekering voor vrijwilligers van de provincie Limburg.)
  • sabam en billijke vergoeding:
    Aanvraagformulier SABAM (In te vullen bij gebruik van muziek op evenementen en rechtstreeks aan te geven bij SABAM voor het betalen van auteursrechten. Meer informatie op www.sabam.be.)
    Aanvraagformulier billijke vergoeding (In te vullen bij gebruik van muziek op drager op evenementen en rechtstreeks aan te geven bij Billijke Vergoeding voor het betalen van de uitvoerder. Meer informatie op www.ikgebruikmuziek.be.)
  • kampvuur of open vuur

Informatiebrochures:

Voor meer informatie over vergunningen, publiciteit, verzekeringen, adressen, vrijwilligerswetgeving, ... kan u de brochure van Eerste Hulp bij Evenementen raadplegen.

Alvorens de aanvraag online te starten is het belangrijk dat u over alle gegevens beschikt over het evenement:

  1. Persoonlijke gegevens van de organisator, mede organisatoren, zaalbeheerder, verantwoordelijken, security, DJ of muziekgroep:
    we vragen een naam, adres, geboortedatum, rijksregisternummer, gsmnummer, mailadres
  2. Locatiegegevens: plaats, adres, verantwoordelijke, eigenaar, uitbater
  3. Gegevens over muziekgenre, geluidsinstallatie,...
  4. Grote evenementen dienen extra gegevens te verzamelen omtrent het terrein, logistiek, veiligheid en mobiliteit.

Meer info kunt u vinden in de voorbeelddocumenten rechts.

 
Maak een afspraak