Identiteitskaart

Achtergrondafbeelding
Maak een afspraak

Een identiteitskaart bewijst uw inschrijving in het bevolkingsregister. Elke Belg vanaf 12 jaar die in Bilzen woont, kan een identiteitskaart aanvragen. Met uw identiteitskaart kunt u uw identiteit en nationaliteit bewijzen, ook in het buitenland. Iedereen vanaf 15 jaar is verplicht zijn/haar identiteitskaart bij zich te hebben. 

In de elektronische identiteitskaart (eID) zit een microchip met een identificatiecertificaat waarmee u uw identiteit kunt bevestigen via een kaartlezer.  De chip bevat ook een handtekeningcertificaat waarmee u elektronische documenten met uw persoonlijke pincode kunt ondertekenen.

Bij iedere aanvraag worden de vingerafdrukken van de burger geregistreerd. Deze kunnen enkel worden geraadpleegd door bevoegde instanties en zijn onzichtbaar voor het blote oog. Ook bij het afhalen van de kaart worden de vingerafdrukken opnieuw afgenomen. Het is dan ook niet meer mogelijk om een volmacht formulier te gebruiken bij afhaling. Iedereen, ook minderjarigen, dient hierdoor persoonlijk bij het afhalen aanwezig te zijn.

De identiteitskaart van volwassenen is 10 jaar geldig. Voor jongeren vanaf 12 jaar is de identiteitskaart 6 jaar geldig. Vanaf 75 jaar is een identiteitskaart 30 jaar geldig. Op het einde van de geldigheidsperiode start het gemeentebestuur automatisch de vernieuwingsprocedure. U ontvangt hiervoor een oproepingskaart. 

Procedure

U hoeft niets te doen. U ontvangt automatisch een oproeping voor de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart. Meld u met de oproepingskaart bij de dienst Burgerzaken. Twee tot drie weken na de aanvraag ontvangt u een omslag met uw pin- en pukcode. U kan dan uw nieuwe identiteitskaart komen afhalen.

In de volgende gevallen moet u zelf een vernieuwing aanvragen:

  • Bij verlies, diefstal of beschadiging van uw kaart.
  • Als uw pasfoto niet meer gelijkend is.
  • Als u van naam, voornaam of geslacht verandert.
  • Na een inschrijving in het buitenland of ambtelijke schrapping.
  • Als u een kaart aanvraagt in het Nederlands.

Meebrengen

Bij de aanvraag:

  • Oproepingskaart.
  • Recente pasfoto die aan de voorwaarden (zie document rechtsboven) voldoet die op de oproepingskaart staan.
  • Huidige identiteitskaart (Als u uw identiteitskaart kwijt bent, of als de kaart vernietigd of gestolen is, neem dan het vervangingsattest van de politie mee).

Indien u uw identiteitskaart verloren bent, maakt de dienst Burgerzaken een vervangingsattest op.

Indien uw identiteitskaart gestolen werd, dient u een attest van diefstal bij de politie te laten opmaken. U dient hiervoor steeds een afspraak te maken.
Dit kan via deze link: afspraak maken bij politie.

Bij het afhalen:

  • Brief met pin- en pukcode
  • Uw oude identiteitskaart of het vervangingsattest
  • Vanaf 12 jaar kan de identiteitskaart enkel persoonlijk afgehaald worden, aangezien de vingerafdrukken opnieuw worden ingelezen.

Bedrag

  • Gewone procedure: € 22,10
    • 2 tot 3 weken na aanvraag
  • Spoed procedure: € 122,40
    • 2 werkdagen indien aanvraag vóór 15u00
Maak een afspraak

Contactinformatie