Sociaal tarief gas en elektriciteit

Achtergrondafbeelding

Het sociaal tarief voor gas en elektriciteit wordt alleen toegekend aan mensen met bepaalde uitkeringen of tegemoetkomingen en is bij alle energieleveranciers in heel België hetzelfde. Het heeft dus geen zin om van leverancier te veranderen om het sociaal tarief te kunnen krijgen.

Wie recht heeft op het sociaal tarief, is een 'beschermde klant' of 'beschermde afnemer', die ook recht heeft op andere voordelen.

Procedure

Het sociaal tarief wordt automatisch toegekend voor categorie 1, 2 en 3. U moet dus geen attest opsturen naar uw leverancier. Op de website van de FOD Economie kunt u nagaan of het sociaal tarief automatisch aan u wordt toegekend. U kunt hiervoor ook bellen naar het contactcenter van de FOD Economie op het gratis nummer 0800 120 33.

Als huurder van een appartement van een sociale huisvestingsmaatschappij (categorie 4) krijgt u het sociaal tarief voor aardgasverwarming niet automatisch toegekend. Vraag de eigenaar of beheerder van het appartementsgebouw na te gaan of u het sociaal tarief voor aardgas betaalt. De beheerder van het gebouw moet de nodige stappen ondernemen voor het verkrijgen van het sociaal tarief.

Het sociaal tarief wordt nooit met terugwerkende kracht toegekend. De FOD Economie kent het toe vanaf de eerste dag van het kwartaal waarin u een uitkering of tegemoetkoming van categorie 1, 2 of 3 ontvangt.

Meer informatie over het sociaal tarief vindt u in de folder 'Het sociaal tarief voor elektriciteit en/of aardgas' (pdf). U kunt ook bellen naar de Federale overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie op het gratis nummer 0800 120 33.

Bedrag

Elk jaar wordt het sociaal tarief op 1 februari en 1 augustus bepaald en gepubliceerd door de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG).

Bekijk de huidige sociale tarieven voor aardgas en elektriciteit via de link rechtsboven.

Regelgeving

  • Sociaal tarief voor aardgas en/of elektriciteit (SOCTAR)
  • CREG - Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas

Voor wie

Als u, of iemand op uw domicilieadres, een uitkering of tegemoetkoming in onderstaande categorieën ontvangt, kunt u in aanmerking komen voor het sociaal tarief voor gas en elektriciteit.

  • Sociaal Huis (categorie 1)
    • Leefloon.
    • Financiële maatschappelijke dienstverlening gelijkwaardig aan leefloon.
    • Maatschappelijke steun verstrekt door het Sociaal Huis die geheel of gedeeltelijk wordt terugbetaald door de federale staat.
    • Voorschot op een inkomensgarantie voor ouderen (IGO) of voorschot op een tegemoetkoming voor personen met een handicap
       
  • FOD Sociale Zekerheid Directie-generaal Personen met een Handicap (categorie 2)
    • Tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een blijvende arbeidsongeschiktheid van 65%.
    • Inkomensvervangende tegemoetkoming.
    • Integratietegemoetkoming.
    • Tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden.
    • Tegemoetkoming voor hulp van derden.
      Bijkomende kinderbijslag voor kinderen die getroffen zijn door een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van minstens 66%.
       
  • Federale Pensioendienst (categorie 3)
    • Inkomensgarantie voor ouderen (IGO).
    • Gewaarborgd inkomen voor bejaarden.
    • Tegemoetkoming als persoon met een handicap.
    • Aanvullende tegemoetkoming of een tegemoetkoming ter aanvulling van het gewaarborgd inkomen op basis van blijvende arbeidsongeschiktheid van 65%.
    • Tegemoetkoming voor hulp van derden.
       
  • Als huurder van een appartement van een sociale huisvestingsmaatschappij met gemeenschappelijke verwarmingsinstallatie op aardgas (categorie 4), heeft u recht op het sociaal tarief op aardgas.
     

Het sociaal tarief voor elektriciteit en/of aardgas is niet van toepassing voor:

  • Tweede verblijfplaatsen (andere adressen dan het domicilieadres).
  • Gemeenschappelijke delen van appartementsgebouwen.
  • Professionele klanten.
  • Occasionele klanten/tijdelijke aansluitingen.

Contactinformatie