Opname leegstandregister

Achtergrondafbeelding

Spring naar:

  1. Vermoedenslijst en controle
  2. Opname in de leegstandsinventaris
  3. Beroep tegen de opname
  4. Heffing en vrijstelling
  5. Verkoop en overdracht

1. Vermoedenslijst en controle

Waarom werkt de stad met een inventaris van leegstaande woningen en gebouwen?

Sinds 1 januari 2010 zijn de gemeenten zelf bevoegd voor het invoeren van een eigen gemeentelijke leegstandsheffing op leegstaande woningen en gebouwen, andere dan bedrijfsruimten.

Het stadsbestuur wil daarom leegstaande panden zoveel mogelijk voorkomen.

Leegstand heeft immers gevolgen voor u als eigenaar, maar op termijn ook voor de buurt: het pand verliest aan waarde en - wanneer een pand jarenlang leegstaat - dreigt overlast en verloedering in de buurt.

Samen met u wil het stadsbestuur dan ook werk maken om leegstaande panden te activeren. Zo spelen we in op het tekort aan betaalbare en kwaliteitsvolle woningen in Bilzen en kunnen we voorkomen dat er extra open ruimte gezocht moet worden om nieuwe woningen te bouwen.

Hoe komt een adres op de vermoedenslijst terecht?

De dienst Burgerzaken maakt een lijst van adressen waar er minstens 12 maanden geen domicilie meer is. Voor handelspanden is de activiteit reeds minstens 12 maanden stopgezet. De dienst Economie volgt dit mee op.

Wat houdt een controle ter plaatse in?

De controleur (aangesteld door het schepencollege) gaat ter plaatse om foto’s van het pand te maken. Eventuele andere indicatie(s) worden hierin meegenomen om zo een technisch verslag voor elk dossier op te maken. De indicaties van leegstand worden overgenomen op de administratieve akte.

2. Opname in de leegstandsinventaris

Wat is het gevolg van de opname?

De woning wordt opgenomen op de leegstandsinventaris. Nu start een periode van één jaar waarin u de leegstand kan wegwerken. Dit kan bijvoorbeeld door een grondige renovatie te plannen en te starten. Mocht u graag informatie willen over de mogelijkheden kan u steeds contact opnemen met de Dienst Omgeving.

Indien de leegstand na een jaar opname op de leegstandsinventaris blijft aanhouden, wordt de procedure tot heffing van een leegstandbelasting doorlopen.

3. Beroep tegen de opname

Wat is een beroep tegen de opname?

Mocht je als zakelijk gerechtigde onterecht zijn aangeschreven of mocht het pand toch geen 12 maanden leeg staan, kan dit tijdens de beroepsprocedure worden aangegeven. Het schepencollege doet later uitspraak of het beroep gegrond of ongegrond is. De indiener ontvangt de beslissing per briefwisseling.

Wanneer kan ik een beroep tegen de opname indienen?

Er is een beroepstermijn van 30 dagen. U vindt deze termijn terug in de brief die u aangetekend ontving.

4. Heffing en vrijstelling

Moet ik nu al leegstandsheffing betalen?

Pas nadat de woning één jaar op de leegstandinventaris staat, bent u mogelijk belastingplichtig. In bepaalde situaties kan u dan een vrijstelling van de heffing aanvragen. Dit kan u aangeven op het aangifteformulier dat u tegen dan van de Financiële dienst zal ontvangen.

Wat is de belastbare datum?

De opnamedatum is de datum dat de administratieve akte aangetekend aan u werd verzonden.

De belastbare datum is 12 maanden na de opnamedatum.

Voorbeeld:

  • Opnamedatum = datum van de administratieve akte: 01/02/2023
  • Belastbare datum = 12 maanden na opname: 01/02/2024

Wanneer kan ik een vrijstelling aanvragen?

Als het pand één jaar op de leegstandinventaris staat en u belastingplichtig bent, kan er in bepaalde situaties een vrijstelling van de heffing worden aangevraagd. Dit kan u aangeven op het aangifteformulier dat u tegen dan van de Financiële dienst zal ontvangen.

5. Verkoop en overdracht

Wat als ik mijn woning te koop staat?

Het te koop stellen van een woning geeft geen aanleiding tot vrijstelling. Mocht de woning echter binnen het jaar na opname verkocht zijn (na verlijden notariële akte), zal u niet belastingsplichtig zijn.

 Wat als mijn woning verkocht is en ik geen eigenaar meer ben?

U of de notaris moet de dienst Omgeving hier zo spoedig mogelijk van op de hoogte brengen per email: wonen@bilzen.be en belastingen@bilzen.be .

Is de nieuwe eigenaar automatisch vrijgesteld?

De koper zal een aangifteformulier van de Financiële dienst ontvangen, via dit aangifteformulier kan een vrijstellingsaanvraag ingediend worden. Dit aangifteformulier moet dus steeds nagekeken en ondertekend terugbezorgd worden aan de Financiële dienst.